EKİ İNDİR

 

 

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI DUYURUSU HAKKINDA BİLGİLENDİRME

 

 

 

ÖZET

 

e-Belge uygulamalarına ilişkin olarak bazı düzenlemelerin yapıldığı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 535) Uygulaması Hakkında GİB Duyurusu yayımlandı.

 

Gelir İdaresi Başkanlığı’nca “Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:509)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No:535) Uygulaması Hakkında Duyuru” 30.06.2022 tarihinde yapılmış olup, söz konusu duyuruya https://www.turmob.org.tr/mevzuat/Pdf/20016adresinden erişilebilmektedir.

 

Söz konusu duyuruda;

  • 1/7/2022 tarihi itibarıyla e-Belge uygulamalarına zorunlu olarak dâhil olmaları gereken mükelleflerin, herhangi bir sorun ve cezai işlemle karşılaşılmaması adına, söz konusu tarihten önce e-Belge uygulamalarında kullanmaları gereken mali mühür veya elektronik imzalarını temin edip başvurularını yapmaları gerektiği,
  • e-Belge uygulamalarına başvurmak isteyen ancak henüz mali mühürlerini / e-İmzalarını teslim alamayan mükellefler için İnteraktif Vergi Dairesi uygulaması üzerinden de başvuru yapılabilmesinin mümkün olduğu, bu kapsamda, İnteraktif Vergi Dairesine “T.C. kimlik numarası/vergi kimlik numarası/kullanıcı kodu ve şifre” ya da “T.C. kimlik numarası ve e-Devlet şifresi” ile giriş yapılarak “İşlem Başlat / e-Defter ve e-Belge İşlemleri” menüleri aracılığıyla başvuru yapılabileceği,
  • 1/7/2022 tarihi itibarıyla e-Fatura uygulamasına dâhil olacak mükelleflerin, 2022 Haziran ayı içerisinde yapmış oldukları mal teslimi veya hizmet ifalarına ilişkin olarak düzenlemeleri gereken ve vergiler dâhil toplam tutarı 5 Bin TL’yi (vergi mükelleflerine düzenlenenler açısından Kanunun 232 nci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen, işlemin gerçekleştiği yıla ait, fatura düzenleme zorunluluğuna ilişkin tutarı) aşan faturalarını “earsivportal.efatura.gov.tr/intragiris.html” adresinde yer alan e-Arşiv Fatura Portalı (İnteraktif) üzerinden düzenleyebilecekleri,

 

    • e-Belge uygulamalarına geçiş için öngörülen “brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı)”nın tespitinde, ilgili hesap dönemine ait olan konsolide (tüm faaliyet alanlarından elde edilen toplam hasılat) hasılat esas alınacağı,
    • Bahse konu Tebliğ ile e-Belge uygulamalarına geçiş zorunluluğu getirilen mükellefler açısından zorunluluğun belirlenmesinde, Tebliğin yayımlandığı tarihteki durumlar dikkate alınacağı, zorunluluk için öngörülen koşulların Tebliğin yayımı tarihinden önce ortadan kalkması durumunda, bu şartlara bağlı bir zorunluluktan bahsedilemeyeceği,
    • Söz konusu Tebliğ ile 509 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin “IV.1.4. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu” başlıklı bölümüne (7) numaralı bent eklenerek, gayrimenkul ve/veya motorlu taşıt, inşa, imal, alım, satım veya kiralama işlemlerini yapanlar ile bu işlemlere aracılık faaliyetinde bulunan mükelleflerden brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı); (a) 2020 veya 2021 hesap dönemleri için 1 Milyon TL, (b) 2022 veya müteakip hesap dönemleri için 500 Bin TL ve üzeri olan mükelleflere e-Fatura uygulamasına geçme zorunluluğu getirilmiş olduğu, faaliyet alanı itibarıyla geçerli olan bu zorunluluğun gayrimenkul ve/veya motorlu taşıt “inşa” ve “imal” faaliyetleri bakımından uygulamasında, söz konusu faaliyetlerin bir bütün halinde (inşa/imal sürecinin baştan sona devam ettirilmesi şeklinde) gerçekleştiriliyor olması halinde dikkate alınacağı,
    • Mezkûr Tebliğ ile 509 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin “IV.1.4. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu” başlıklı bölümüne (8) numaralı bent eklenerek, Kültür ve Turizm Bakanlığı ile belediyelerden yatırım ve/veya işletme belgesi almak suretiyle konaklama hizmeti veren otel işletmelerine herhangi bir hadle sınırlı olmaksızın e-Fatura uygulamasına geçme zorunluluğu getirildiği, bahse konu düzenleme kapsamında e-Fatura uygulamasına geçmesi zorunlu olan işletmeler, Bakanlık ile belediyelerden yatırım ve/veya işletme belgesi almak suretiyle konaklama hizmeti veren otel işletmeleri olduğu, bu mahiyette olmayan işletmelerin anılan bent kapsamında değerlendirilmeyeceği, belirtilmiştir.

 

Söz konusu duyuru ile OTEL İŞLETMESİ mahiyetinde olmayan işletmelerinin e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamasına 509 Sıra No.lu VUK Genel Tebliğinin “IV.1.4. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu” başlıklı bölümünün (8) numaralı bendi kapsamında geçme zorunluluğunun bulunmadığı açıklığa kavuşturulmuş olup, meslek mensuplarımızca sıklıkla sorulması üzerine Birliğimizce otel

 işletmesi mahiyetinde olmayan işletmelerin hangi işletmeler olduğu hakkında yapılan araştırmalarımızda aşağıdaki bilgilere ulaşılmıştır.

 

      1. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın resmi turizm istatistiklerini yayımladığıhttps://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.htmladresinden yapılan tetkiklerde; Konaklama İstatistikleri ve Tesis istatistikleri bölümlerinde KONAKLAMA TESİSLERİ’nin;

 İşletme (Bakanlık) Belgeli Tesislerve Belediye Belgeli Tesislerolmak üzere iki grupta ve aşağıdaki başlıklar altında istatistiklerinin izlendiği görülmektedir:

 

 Bakanlık Belgeli Konaklama Tesisi Türleri:

 

  • Otel,

 

  • Apart Otel,

 

  • Butik Tatil Villası
  • Motel,

 

  • Müstakil Apart Otel,

 

  • Çiftlik Evi / Köy Evi
  • Tatil Köyü,

 

  • Özel Tesis

 

  • Yayla Evi
  • Termal Otel,

 

  • Golf Tesisi

 

  • Kırsal Turizm Tesisi
  • Termal Müstakil Apart Otel,

 

  • Turizm Kompleksi

 

  • Butik Termal Otel
  • Pansiyon,

 

  • Butik Otel

 

Basit Konaklama Tesisi

 

  • Kamping,

 

  • B Tipi Tatil Sitesi

Basit      Konaklama       Tesisi      (Kamu

Misafirhaneleri, Kaplıca, Motel, Kamping, Otel, Pansiyon)

 

 Mahalli İdarelerce Belgelendirilen Konaklama Tesisi Türleri:

 

  • Otel
  • Kamping
  • Motel
  • Kaplıca
  • Pansiyon
  • Kamu Misafirhanesi
  • Tatil Köyü

 

 

      1. 01.06.2019 tarihli ve 30791 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan TURİZM TESİSLERİNİN NİTELİKLERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK’in “Tesis Türleri” başlıklı ikinci kısmında aşağıdaki şekilde tasniflemenin yapıldığı görülmektedir.

 

İKİNCİ KISIM

TESİS TÜRLERİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Konaklama Tesisleri

Md.19

  • Oteller

Md. 20

  • Tatil Köyleri

Md. 21

  • Butik Oteller

Md. 22

  • Özel Konaklama Tesisleri

Md.23

  • Moteller

Md.24

  • Pansiyonlar

Md.25

  • Apart Oteller

İKİNCİ BÖLÜM

Gastronomi Tesisleri

Md.26

  • Gastronomi Tesisleri

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

 Sağlık Tesisleri

Md.27

  • Termal tesisler

Md.28

  • Sağlıklı yaşam tesisleri

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Spor Tesisleri

Md.29

  • Spor Tesisleri

Md.30

  • Golf Tesisleri

Md.31

  • Kış sporları mekanik tesisleri

BEŞİNCİ BÖLÜM

Kongre ve Rekreasyon Tesisleri

Md.32

  • Kongre ve sergi merkezleri

Md.33

  • Eğlence merkezleri

 

Md.34

 

  • Günübirlik tesisler

ALTINCI BÖLÜM

 Kırsal Turizm Tesisleri

 

Md.35

  • Kırsal Turizm tesisleri

(en az beş odalı çiftlik evi, köy evi, yayla evi veya dağ evleri)

Md.36

  • Kampingler ve konaklama amaçlı mesire yerleri

YEDİNCİ BÖLÜM

 Bileşik Tesisler

Md.37

  • Turizm kentleri

Md.38

  • Turizm kompleksleri

Md.39

  • Tatil merkezleri

SEKİZİNCİ BÖLÜM

 Diğer Tesisler

Md.40

  • Mola noktaları

Md.41

  • Personel eğitim tesisleri

Md.42

  • Özel tesisler

 

Yapılan bu düzenlemelerde konaklama tesis türlerine bakıldığında, Otel işletmelerinin ayrı ve  müstakil sınıflar halinde ve otel ifadesi içerecek şekilde ifade edildiği diğerlerinde ise otel ifadesine  yer verilmediği görülmektedir. Bu çerçevede e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamasına geçiş zorunluluğu getirilen “otel işletmeleri” kavramına; içinde otel ifadesinin bulunduğu oteller, termaloteller, termalmüstakil apart oteller, apart oteller, müstakil apart oteller, butik oteller, butik termaloteller işletmelerinin dahil olduğunu diğer konaklama tesislerinin ise (motel, pansiyon, tatil köyü, kampingler, mola noktaları, özel tesisler, personel eğitim tesisleri, vd.) otel işletmesi olarak değerlendirilmeyeceği ve bu işletmelerin e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamasına dahil olma zorunluluğunun, genel şartlardan ciro (brüt satış hasılatı veya gayri safi iş hasılatı) büyüklüğü şartını karşılayıp karşılamadıkları duruma göre ( 2021 yılı cirosu 4 milyon TL, 2022 veya müteakip yıllar cirosu 3 Milyon TL ve üzerinde olanlar) değerlendirilmesi gerektiği mütalaa edilmektedir.  İşletmelerinin niteliğinin otel işletmesi olup olmadığı hususunda tereddüt yaşayan işletmelerin, sahip oldukları ve işletmelerinin niteliğini tevsik eden bilgi ve belgeler ile idari görüş (özelge) talebinde bulunarak durumlarını değerlendirmelerinin uygun olacağı Birliğimizce mütalaa edilmektedir. Saygılarımızla…

 

Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 535)Uygulaması Hakkında Duyuru…>>>