EKİ İNDİR

 

 

VERGİ İNCELEMESİNE

“İNCELEMEYE BAŞLAMA BİLDİRİMİ” İLE BAŞLANILACAK

 

 

7338 sayılı Kanun ile Vergi Usul Kanunu’nda yapılan değişiklere bağlı olarak VERGİ İNCELEMELERİNDE UYULACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİKTE bazı değişiklikler yapılmıştır.

 

  • Vergi incelemesine, incelemeye tabi olan nezdinde düzenlenecek “İncelemeye Başlama Tutanağı” ile başlanacağına ilişkin düzenleme KALDIRILMIŞTIR. Artık Vergi incelemesine, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar tarafından düzenlenecek “İncelemeye Başlama Bildirimi” ile başlanılacaktır.
  • İncelemeye başlama tarihi, incelemeye başlama bildiriminin düzenlendiği tarihtir. Bir başka deyişle ilgilisine Tebliğ edildiği tarihin bir önemi yoktur. Vergi incelemeleri esas itibarıyla dairede yapılır.
  • Vergi incelemelerinin esas itibarıyla incelemeye tabi olanın iş yerinde yapılmasına ilişkin düzenleme KALDIRILMIŞTIR.
  • İncelemenin dairede yapıldığı durumlarda, nezdinde inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresi ile vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın çalışma yerinin aynı ilde bulunmaması halinde tutanaklar, nezdinde inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresinin bulunduğu ildeki dairede imza edilir.
Yönetmelik değişikliği, 1 Temmuz 2022 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir.

 

 

26 Ekim 2021 tarihli ve 31640 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7338 sayılı Kanun ile Vergi Usul Kanunu’ndayapılan değişiklik sonucunda vergi incelemesinin dairede yapılmasına yönelik düzenleme ve İncelemeye Başlama Tutanağı alınmasına ilişkin düzenleme kaldırılmış; konuyla ilgili detaylı açıklamalarımıza 26.10.2021/195 sayılı Sirkülerimizdeyer verilmişti.

 

7338 sayılı Kanun ile Vergi Usul Kanunu’nda yapılan değişikler uyarınca; 28.06.2022 tarih ve 31880 sayılı Resmi Gazetede VERGİ İNCELEMELERİNDE UYULACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA

 YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİKyayımlanmıştır.

Yönetmelik ile yapılan değişiklikler aşağıdaki gibidir.

  • Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar, işe başlama ve incelemeye hazırlığa inceleme görevinin verilmesinden itibaren en geç beş gün içinde işe başlayacaklardır. Daha önce bu süre on gündü.
  • Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar, inceleme görevinin verilmesinden itibaren en geç on beş gün içinde incelemeye başlayacaklardır. Daha önce bu süre otuz gündü.
  • İlgili birim, incelemeye başlanılamamasını haklı kılan bir mazeretin varlığı halinde en fazla beş gün ilave süre verebilecektir. Daha önce bu süre on beş gündü.
  • Vergi incelemesine, incelemeye tabi olan nezdinde düzenlenecek “İncelemeye Başlama  Tutanağı” ile başlanacağına ilişkin düzenleme KALDIRILMIŞTIR. Artık Vergi incelemesine, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar tarafından düzenlenecek “İncelemeye Başlama Bildirimi” ile başlanılacaktır.
  • İncelemeye başlama tarihi, incelemeye başlama bildiriminin düzenlendiği tarihtir. Bir başka deyişle ilgilisine Tebliğ edildiği tarihin bir önemi yoktur. Vergi incelemeleri esas itibarıyla dairede yapılmaktadır.
  • Mükellef ve vergi sorumlusunun yazılı olarak talepte bulunması ve iş yerinin müsait olduğunun tespit edilmesi halinde, inceleme iş yerinde de yapılabilir. Başka bir deyişle inceleme yapanın takdirindedir.
  • İncelemenin dairede yapıldığı durumlarda, nezdinde inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresi ile vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın çalışma yerinin aynı ilde bulunmaması halinde tutanaklar, nezdinde inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresinin bulunduğu ildeki dairede imza edilir. Nezdinde inceleme yapılanın talep etmesi halinde tutanaklar vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın sürekli çalışma yerindeki dairede de imzalanabilir.
  • Vergi incelemelerinin esas itibarıyla incelemeye tabi olanın iş yerinde yapılmasına ilişkin düzenleme KALDIRILMIŞTIR.
  • Mükelleflerin, Bakanlığın elektronik olarak tutulmasına izin verdiği defter ve belgeleri Bakanlık tarafından oluşturulan sistemi kullanmak suretiyle elektronik ortamda ibraz etmesi esastır.
  • Mükellefin işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresi ile inceleme görevi verilenin çalışma yerinin aynı ilde bulunmaması halinde, defter ve belgeler mükellefin işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresinin bulunduğu ildeki dairede teslim alınır. Mükellefin talebi halinde defter ve belgeler inceleme görevi verilenin sürekli çalışma yerindeki dairede de teslim alınabilir. Bu fıkranın uygulanmasında dördüncü fıkra hükmü saklıdır.
  • Nezdinde inceleme yapılacak olanla temas kurulamaması veya ilgili ile temas kurulmasına rağmen verilen sürede defter ve belgelerin ibraz edilmemesi gibi hallerde inceleme, ilgilinin vergi dairesindeki dosyasında yer alan belgeler, elektronik ortamda tutulmasına izin verilen veriler ve diğer kaynaklardan elde edilen her türlü bilgi ve belgeler ile varsa Başkanlığın risk analizi sonuçlarına dayalı olarak yürütülür.

İncelemenin dairede yapıldığı durumlarda, nezdinde inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresi ile vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın çalışma yerinin aynı ilde bulunmaması halinde tutanaklar, nezdinde inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresinin bulunduğu ildeki dairede imza edilir. Nezdinde inceleme yapılanın talep etmesi halinde tutanaklar vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın sürekli çalışma yerindeki dairede de imzalanabilir. Düzenlenen tutanakların birer nüshasının tutanakları imza edenlere verilmesi zorunludur.

 

Değişiklikler aşağıda karşılaştırmalı tablo halinde verilmiştir.

Yönetmeliğin Önceki HaliDeğişiklik DüzenlemesiYönetmeliğin Önceki Hali
İşe başlama ve incelemeye hazırlık
MADDE 7 − (1) Vergi
incelemesi yapmaya yetkili olanlar, inceleme görevinin verilmesinden itibaren en geç on gün içinde işe başlarlar. Bu süre içinde işe başlanılamaması halinde durum gerekçeli bir yazı ile bağlı bulunulan birime bildirilir. İlgili birim, işe başlanılamamasını haklı kılan
bir mazeretin varlığı halinde en fazla on gün ilave süre verebileceği gibi inceleme görevini başka bir inceleme elemanına da verebilir.
MADDE 1- 31/10/2011 tarihli ve 28101 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmeliğin
7 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “on” ibareleri “beş” olarak değiştirilmiştir.
İşe başlama ve incelemeye hazırlık MADDE 7 − (1) Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar, inceleme görevinin verilmesinden itibaren en geç beş gün içinde işe başlarlar. Bu süre içinde işe başlanılamaması halinde durum gerekçeli bir yazı ile bağlı bulunulan birime bildirilir. İlgili birim, işe başlanılamamasını haklı
kılan bir mazeretin varlığı halinde en fazla beş gün ilave süre verebileceği gibi inceleme görevini başka bir inceleme elemanına da verebilir.
Yönetmeliğin Önceki HaliDeğişiklik DüzenlemesiYönetmeliğin Önceki Hali
İncelemeye başlama MADDE 9 – (1) Vergi
incelemesi yapmaya yetkili olanlar, inceleme görevinin verilmesinden itibaren en geç otuz gün içinde incelemeye başlarlar. Bu süre içinde incelemeye başlanılamaması halinde durum gerekçeli bir yazı ile bağlı bulunulan birime bildirilir. İlgili birim, incelemeye başlanılamamasını haklı kılan bir mazeretin varlığı halinde en fazla on beş gün ilave süre verebileceği gibi inceleme görevini başka bir inceleme elemanına da verebilir.
(2) Vergi incelemesine,
incelemeye tabi olan nezdinde düzenlenecek
“İncelemeye
 Başlama Tutanağı” ile başlanır. Düzenlenen tutanağın bir örneği nezdinde inceleme
yapılana teslim edilir. Tutanağın bir örneği vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın bağlı bulunduğu inceleme ve denetim birimine,
bir örneği ise mükellefin bağlı
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.İncelemeye başlama MADDE 9 – (1)
Bu süre içinde incelemeye başlanılamaması halinde durum gerekçeli bir yazı ile bağlı bulunulan birime bildirilir. İlgili birim, incelemeye başlanılamamasını haklı kılan bir mazeretin varlığı halinde en fazla beş gün ilave süre verebileceği gibi inceleme görevini başka bir inceleme elemanına da verebilir.
(2) Vergi incelemesine, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar tarafından düzenlenecek
“İncelemeye Başlama Bildirimi” ile başlanır. İncelemeye Başlama Bildiriminin bir örneği nezdinde inceleme yapılana, bir örneği vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın bağlı bulunduğu inceleme ve denetim birimine, bir örneği ise mükellefin bağlı olduğu vergi dairesine gönderilir.
(3) İncelemeye başlama tarihi,

 incelemeye başlama bildiriminin
 düzenlendiği tarihtir.
(4) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun aramaya ilişkin hükümleri saklıdır.
Yönetmeliğin Önceki HaliDeğişiklik DüzenlemesiYönetmeliğin Önceki Hali
olduğu vergi dairesine gönderilir.
(3) İncelemeye başlama tarihi,
 mükellefin tutanağı imzaladığı tarihtir. Tutanakta mükellefin imzasının bulunmaması halinde tutanağın vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarih incelemeye başlama tarihi olarak kabul edilir; bu durumda incelemeye başlama
tutanağının bir örneği ayrıca mükellefin bilinen adresine vergi dairesince gönderilir.
(4) Ölüm, gaiplik, işin veya memleketin terki gibi nedenlerle, nezdinde inceleme yapılacak olanla temas kurulamaması veya ilgili ile
temas kurulmasına rağmen verilen sürede defter ve belgelerin ibraz edilmemesi, incelemeye başlama
tutanağının imzadan imtina edilmesi gibi hallerde inceleme, ilgilinin vergi dairesindeki dosyasında yer alan belgeler ve diğer kaynaklardan elde edilen her türlü bilgi ve belgeler ile varsa Başkanlığın risk analizi sonuçlarına dayalı
olarak yürütülür.
 (5) Vergi incelemesine
başlanılmasına ilişkin diğer hususlar, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların bağlı bulundukları birimler
tarafından belirlenir.
Yönetmeliğin Önceki HaliDeğişiklik DüzenlemesiYönetmeliğin Önceki Hali
(5) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun aramaya ilişkin hükümleri saklıdır.
(6) Vergi incelemesine başlanılmasına ilişkin diğer hususlar, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların bağlı bulundukları birimler tarafından belirlenir.
  
Kimlik ibrazı
MADDE 10 − (1) Vergi
incelemesi yapmaya yetkili olanlar, incelemeye başlamadan önce memuriyet sıfatlarını belirterek, vergi incelemesi yapmaya yetkili olduklarına dair kimliği nezdinde inceleme yapılana ve diğer ilgililere gösterirler.
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.Kimlik ibrazı
MADDE 10- (1) Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar yanlarında memuriyet sıfatlarını ve inceleme yetkisini gösteren fotoğraflı resmi bir
kimlik bulundururlar ve gittikleri yerde işe başlamadan evvel bu kimliği ilgililere gösterirler.
İncelemeye başlama
 tutanağının muhteviyatı MADDE 11 − (1) İncelemeye başlamatutanağında asgari aşağıda yazılı hususlara yer verilir:
a) Nezdinde inceleme yapılanın kimlik bilgileri, unvanı, adresi ve faaliyet konusu,
b) İncelemenin türü (tam/sınırlı inceleme),
c) İncelemeye alınma
gerekçesi,
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin başlığında yer alan “tutanağının” ibaresi “bildiriminin” olarak değiştirilmiş, aynı maddenin birinci fıkrasında yer alan
“tutanağında” ibaresi “bildiriminde” olarak değiştirilmiş ve aynı fıkranın (a), (e) ve (f) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
İncelemeye    başlama bildiriminin muhteviyatı
MADDE 11 − (1) İncelemeye başlama bildiriminde    asgari    aşağıda    yazılı hususlara yer verilir:
a)  İnceleme yapılanın kimlik bilgileri, unvanı, adresi,
b)     İncelemenin     türü     (tam/sınırlı inceleme),
c) İncelemeye alınma gerekçesi, ç) İncelemenin konusu,
d) İnceleme dönemi,
e) Vergi türü,
Yönetmeliğin Önceki HaliDeğişiklik DüzenlemesiYönetmeliğin Önceki Hali
ç) İncelemenin konusu,
d) İnceleme dönemi,
e) İnceleme dairede yapılacaksa buna ilişkin
nezdinde inceleme yapılanın muvafakati,
f) Tutanağın düzenlenme yeri ve tarihi, inceleme elemanının ve hazır bulunması halinde mükellefin veya temsile yetkili olan kişilerin imzası, g) Mükelleflerin incelemeyle ilgili hak ve yükümlülükleri hakkında
bilgi.
 f) Bildirimin düzenlenme tarihi ve vergi incelemesi  yapmaya  yetkili  olanların imzası,
g) Mükelleflerin  incelemeyle  ilgili  hak ve yükümlülükleri hakkında bilgi.
Defter ve belgelerin alınması MADDE 12 − (4) Mükellefler,
Bakanlığın elektronik olarak
tutulmasına izin verdiği defter ve belgeleri elektronik ortamda ibraz edebilirler.
(5) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun aramaya ilişkin hükümleri saklıdır.
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye dördüncü fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiş ve diğer fıkra buna göre
teselsül ettirilmiştir.
Defter ve belgelerin alınması MADDE    12    −    (4)    Mükelleflerin, Bakanlığın        elektronik          olarak tutulmasına izin verdiği defter ve belgeleri        Bakanlık        tarafından oluşturulan       sistemi        kullanmak suretiyle elektronik ortamda ibraz etmesi esastır.
(5)   Mükellefin   işyeri   adresi,   işyeri adresinin      bulunmaması      halinde ikametgâh adresi ile inceleme görevi verilenin   çalışma   yerinin   aynı   ilde bulunmaması    halinde,    defter    ve belgeler mükellefin işyeri adresi, işyeri adresinin      bulunmaması      halinde ikametgâh adresinin bulunduğu ildeki dairede teslim alınır. Mükellefin talebi halinde  defter  ve  belgeler  inceleme
görevi     verilenin     sürekli     çalışma
Yönetmeliğin Önceki HaliDeğişiklik DüzenlemesiYönetmeliğin Önceki Hali
  yerindeki dairede de teslim alınabilir. Bu        fıkranın        uygulanmasında dördüncü fıkra hükmü saklıdır.
(6)    Nezdinde    inceleme    yapılacak olanla temas kurulamaması veya ilgili ile temas kurulmasına rağmen verilen sürede   defter   ve   belgelerin   ibraz edilmemesi   gibi   hallerde   inceleme, ilgilinin vergi dairesindeki dosyasında yer alan belgeler, elektronik ortamda tutulmasına   izin   verilen   veriler   ve diğer  kaynaklardan  elde  edilen  her türlü   bilgi    ve   belgeler    ile    varsa Başkanlığın  risk  analizi  sonuçlarına dayalı olarak yürütülür.
(7)  213 sayılı Vergi Usul Kanununun
aramaya ilişkin hükümleri saklıdır.
İncelemenin yapılacağı yer MADDE 13 − (1) Vergi
incelemeleri esas itibarıyla incelemeye tabi olanın iş yerinde yapılır.
(2) İş yerinin müsait olmaması, ölüm, işin terk edilmesi gibi zaruri sebeplerle incelemenin iş yerinde yapılması imkânsız olur veya mükellef ve vergi sorumluları isterlerse inceleme dairede yapılabilir. Bu takdirde incelemeye tabi olanın defter ve belgelerini daireye getirmesi
MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.İncelemenin yapılacağı yer
MADDE  13  –  (1)  Vergi  incelemeleri esas itibarıyla dairede yapılır.
(2)  İncelemeye  tabi  olanın  defter  ve belgelerini  ibraz  etmesi  kendisinden yazılı olarak istenir.
(3) İstenilen defter veya belgeleri belli edilen   zamanda   mazeretsiz   olarak getirmeyenler,  bunları  ibraz  etmemiş sayılırlar.       Haklı       bir       mazeret gösterenlere,   defter   ve   belgelerini daireye getirmeleri için uygun bir süre verilir.
(4)   İncelemenin dairede  yapılması,
vergi incelemesi yapmaya yetkili
Yönetmeliğin Önceki HaliDeğişiklik DüzenlemesiYönetmeliğin Önceki Hali
kendisinden yazılı olarak olanlar tarafından incelemeye tabi
istenir.olanın iş yerinde tespit yapılmasına ve
(3) İncelemenin dairedeçalışmalarda     bulunmasına     engel
yapılması halinde istenilendeğildir.
defter veya belgeleri belli edilen(5) Mükellef ve vergi sorumlusunun
zamanda mazeretsiz olarakyazılı olarak talepte bulunması ve iş
getirmeyenler, bunları ibrazyerinin    müsait    olduğunun    tespit
etmemiş sayılırlar. Haklı biredilmesi halinde, inceleme iş  yerinde
mazeret gösterenlere, defter vede yapılabilir.
belgelerini daireye getirmeleri 
için uygun bir süre verilir. 
İnceleme tutanaklarıMADDE 7- Aynı Yönetmeliğin 16İnceleme tutanakları
MADDE 16 - (3) Düzenlenenncı maddesinin üçüncü fıkrasıMADDE 16- (3) İncelemenin dairede
tutanakların birer nüshasınınaşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.yapıldığı      durumlarda,      nezdinde
tutanakları imza edenlere inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri
verilmesi zorunludur. adresinin      bulunmaması      halinde
  ikametgâh adresi ile vergi incelemesi
  yapmaya yetkili olanın çalışma yerinin
  aynı     ilde     bulunmaması     halinde
  tutanaklar,       nezdinde       inceleme
  yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin
  bulunmaması     halinde     ikametgâh
  adresinin bulunduğu ildeki dairede
  imza     edilir.     Nezdinde     inceleme
  yapılanın     talep     etmesi     halinde
  tutanaklar vergi incelemesi yapmaya
  yetkili olanın sürekli çalışma yerindeki
  dairede de imzalanabilir. Düzenlenen
  tutanakların        birer        nüshasının
  tutanakları imza edenlere verilmesi
  zorunludur.
Yönetmeliğin Önceki HaliDeğişiklik DüzenlemesiYönetmeliğin Önceki Hali
Defter ve belgelerin iadesi MADDE 22 − (1) Mükellefin defter ve belgeleri, ilgili rapor değerlendirme komisyonunun rapora ilişkin nihai değerlendirmesinin incelemeyi yapana iletildiği tarihten itibaren en geç on beş gün içerisinde bir tutanak ile iade edilir.MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.Defter ve belgelerin iadesi MADDE 22 − (1) Mükellefin defter ve belgeleri, ilgili           rapor           değerlendirme komisyonunun   rapora   ilişkin   nihai değerlendirmesinin             incelemeyi yapana  iletildiği  tarihten  itibaren  en geç on beş gün içerisinde bir tutanak ile  iade  edilir.  Şu  kadar  ki,  Bakanlık tarafından        oluşturulan        sistem üzerinden    ibraz    edilen    elektronik defter     ve     belgeler,     ilgili     rapor değerlendirme  komisyonunun  rapora ilişkin        nihai        değerlendirmesini müteakip  en geç  otuz gün  içerisinde sistemden silinir.

 

Yönetmelik değişikliği 01/07/2022 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

 

 

Saygılarımızla…

 

 

 “Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair

 Yönetmelik”…>>>