KADRİ YAMANKADRİ YAMANTüm Yazıları

KURGAN SİSTEMİNİN ELEŞTİRİSİNE GİRİŞ 1

Birkaç makalede anlatacağım adil ve kapsayıcı vergi nasıl alınırın ve  KURGAN falan gibi atraksiyonlara ve fantezilere gerek kalmadan vergi kanunlarında ve 3568 sayılı meslek yasamızda yapılacak birkaç değişiklikle naylon fatura olarak tabir edilen ve ortaya çıkması tamamıyla  Katma Değer Vergisi Kanununun suçu olan bir sistemin hazineyi vergi kaybına uğratmadan büyük oranda nasıl ortadan kaldırılabileceği ile ilgili önerilerim aşağıdadır.

Verginin gelir üzerinden alınmasının dayanılmaz saçmalığı üzerine

VERGİ NEDİR ACEP?

Anlı, şanlı Vergi Usul Kanunumuz biz vergi mükellefleri ’ne  bir tanım vermez ama genel kabul görmüş tanımlardan birisi vergiyi’’ Kamu giderlerini karşılamak amacıyla devletin veya devletin yetki­lendirdiği diğer kamu tüzel kişilerinin, hukuki zorunluluk altında, yasayla belirtilen kurallara göre ve karşılıksız olarak gerçek ve tüzel kişilerin gelir ve malları üzerinden nakdi veya ayni ola­rak aldıkları paydır.’’ diye tanımlamakta.

Bu yazı tanımın son kısmında yer alan, kamu otoritesinin zor kullanarak gelir ve mallarımızdan vergi adı altında aldığı değerlerimizden, gelirlerimiz üzerinden yaptığı değer transferine bir itirazdır.

İtirazımızı şöyle gerekçelendirebiliriz.

Bir ya da daha fazla gerçek veya tüzel kişi emek ve sermayelerini ortaya koyarak oluşturdukları ekonomik organizasyonla eko sistem içersin de ekmek parası kazanmaya uğraşırken girdi maliyetlerini karşılamak için en fazla ihtiyaç duydukları şey sıcak paradır. Sen vergi idaresi olarak çok azı hariç gelirin gerçekleşmesi için tahakkuk etmesinin yeterli olduğunu kabul ediyor ve verginin tahsil edileceği vade tarihi itibarı ile elde edilen gelirin tahsilinin yapılıp yapılmadığına bakmaksızın tahakkuk makbuzunu öde diye mükellefin gözüne sokuyorsan ödeme gününün geçtiği tarih itibarı ile  de günlük olarak bide söz konusu vergiye gecikme zammı uyguluyorsan mükellefin ya vergiyi sen e haciz uygulayasıya kadar ödememesine ya da elinde avucunda olanı ekonomik faaliyetinde kullanacağına getirip sana vermesine ve tefecilere düşmesine neden oluyorsun.

Bu da mükellefin haklı olarak vergiye karşı direnç geliştirmesine, ödeyeceği vergiyi nasıl asgari seviyeye düşüreceğiyle ilgili akçalı yollara sapmasına neden oluyor. Uzun sözün kısası gelirin elde edilmesindeki tahakkuk esasının vergi hukukumuzda ki varlığı başlı başına kayıt dışı ekonomiyi oluşturan başlıca etkene dönüşüyor.

Değerli okuyucu; Peki yukarıda ki anlattıklarına hak verdim ama bu devletin tekeri de  suyla dönmüyor. Devlete para lazım tahakkuk edecek gelir üzerinden vergi almazsa bunca işi parasız nasıl yapacak diye sorarsan eğer ben de sana bu işin olurunu deyecem eyi dinle.

NASIL YAPMALI?

Muhasebe teorisinde ekonomik aktörler takvim yılı tabir edilen dönem içersinde yapmış oldukları değer transferlerine neden olan finansal işlemlerini dönem sonlarında Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler denilen garibanlar eliyle oluşturulan ve  Mali Tablolar diye tabir ettiğimiz Bilanço, Gelir Tablosu, Fon ve Nakit Akım tablosu gibi tablolarla ilgili kişi ve kurumların istifadesine sunarlar.

Bu ilgililerden bir tanesi olan ve ekmede yok biçmede yok yemede ortak Osmanlı özdeyişinin doğmasına yol açmış olan Ülkem maliyesinin yapması gereken tahakkuk esası saçmalığından bir an önce vaz geçip Vergiyi kendisine ulaştıran en önemli  aktör olan  Serbest Muhasebeci mali müşavirlere denetim konusunda tam yetki tam ekonomik güvence ve tam sorumluluk verecek hukuki düzenlemeleri hayata geçirerek ve Mali müşaviri kendine paydaş kabul edip, verginin alınmasına kaynak olarak kullanılan ve işletmelerin ekonomik performansının ölçülmesine yarayan Gelir tablosu üzerinden vergiyi hesaplamaktan vaz geçip finansal durumunu gösteren Bilançosu üzerinden Temel Bilanço formülünü kullanarak elde edilecek kısa ve uzun vadeli borçlar düşülmüş şekilde ortaya çıkan net aktif büyüklük üzerinden alınacak, rakamı atıyorum %2 lik bir gelir veya kurumlar vergisi hem vergi adaletinin sağlanmasında çok etkin bir role sahip olacak hem de yıl içinde işletmelerin girdilerinde kullanacakları finansal varlıkların vergi adı altında emüklenmesinin önüne geçilmiş olacak hem de dönem içinde az vergi ödeyeyim diye mükellefin fatura bulmak için kırk takla atmasına gerek kalmayacaktır. Ha bide tahakkuk edecek vergiyi ilk ay gecikme zammından beri tutarak insanlara ve kurumlara bir nefes alma imkânı sağlanıp ve istenmesi durumunda insaflı bir gecikme zammı uygulanarak taksitle ödeme imkânı getirilirse dadından yenmez hemşerim.

Bu yöntem uygulanırsa vergi gelirleri ve tahsilat oranları en az ikiye katlar vergi denetimi başta olmak üzere iş ve işlemlere konu olacak mali tablolar gerçeğe en uygun şekilde hazırlanır vergi mevzuatı deli kızın onu gibi delik deşik olmaktan kurtulur ve biz Mali Müşavirlerde  İdarenin canı sıkıldıkça çıkardığı tebliğleri okuyacağımıza vaktimizi daha yararlı şeyler yaparak değerlendiririz.